حسینیه اعظم زنجان؛ دومین قربانگاه بزرگ جهان بعد از 'منا' - زائر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

حسینیه اعظم زنجان؛ دومین قربانگاه بزرگ جهان بعد از 'منا'

مسجد حسینیه اعظم زنجان، پناهگاه شیعیان عاشق و یکدل و منای دوم مسلمانان است زیرا بعد از "منا" در هیچ کجای دنیا، این تعداد احشام قربانی نمی‌شود و این آیین منحصر به شهر زنجان است.

 به گزارش خبرنگار مهر در زنجان، دسته روز هشتم مسجد حسنیه اعظم زنجان را از جهات مختلف می توان مورد بررسی قرار داد، این دسته در عین حال که به عنوان نمونه واقعی از عزادریها است به عنوان دومین قربانگاه جهان بعد از منا در مکه نیز مورد توجه است.

در طی دهه اول محرم مردم استان زنجان و سایر استانهای کشور به خصوص در شبهای عزداری با حضور در مجالس عزداری مسجد حسینیه تالمات قلبی خود را نشان می دهند در این میان بخش عمده ای از مردم نذورات متعددی به قصد گرفتن حاجت به حسنیه اعظم زنجان  اهدا کرده یا در مسیر عزداریها قربانی می کنند. 

مردم عزادار شرکت کننده در برنامه های عزداری حسنیه اعظم زنجان از راههای دور و نزدیک قربانیهای متعددی را به عنوان نذر و قبولی حاجات خود به حسنیه اعظم اهدا می کنند، از گوسفند گرفته تا شتر در دسته حسنیه اعظم زنجان ذبح می شوند یا به این دسته اهدا می شود.

رئیس هیئت امنای حسینیه اعظم زنجان آمار دقیق احشام ذبح شده در دسته عزداری امسال حسنیه اعظم زنجان را یکهزار و 560 لاشه عنوان کرد.

 

  

جواد غم پرور افزود: این تعداد آمار قطعی بوده و لاشه های احشام قربانی شده در مسیر اجتماع بزرگ حسنیه اعظم زنجان به کشتارگاه منتقل شده تا در این مرکز به صورت بهداشتی بسته بندی شده و در بین شهروندان توزیع شود.

حسینیه اعظم زنجان دومین مکان در جهان است که بیشترین قربانی را به خود اختصاص داده است و بیش از 200 دستگاه کامیون و وانت قربانیها را به محلهای بهداشتی حمل می کنند.

این مکان بعد از "منا" در مکه که حجاج در آن قربانی می‌کنند دومین قربانگاه جهان است به طوری که در سال گذشته این مسجد 11هزار و 509 رأس گوسفند و احشام نذری داشته است.

قربانی های ذبح شده توسط ماشین های ویژه حمل لاشه به کشتارگاهای سطح شهر منتقل شده و پس بعد از بسته بندی بهداشتی مکانهای توزیع  که در مناطق مختلف شهر و استان دایر است  منتقل می شود.

هیئت امنا حسنیه اعظم زنجان با اجرای یک طرح ابتکاری و هدفمند با بسیج نیروهای خود و با توزیع قبوض در سطح شهر موجب می شود مردم بتوانند با ارائه قبوض از گوشت تبرک حسنیه اعظم زنجان بهره مند شوند.

همه ساله نذورات احشام این مسجد که در مقابل دسته عزاداری آن قر‌بانی و ذبح می‌شوند در بین اهالی شهر زنجان توزیع می‌شود.

 

عکسهایی از عزاداری سیدالشهدا مردم زنجان :

عزادی داخل حسینیه اعظم:

 




تاریخ : پنج شنبه 89/9/11 | 10:10 صبح | نویسنده : zaeer | نظرات ()