علت طواف حجاج خلاف عقربههای ساعت بر اساس علم فیزیک - زائر
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت طواف حجاج خلاف عقربههای ساعت بر اساس علم فیزیک

به گزارش پارس به نقل از فرهنگ نیوز، احکام و دستورهای اسلامی هر یک راز و رمزهایی دارد که دستیابی به آن‌ها انسان را دراعتقادات دینی قوی‌تر و راسخ‌تر می‌سازد، بسیاری از این اسرار و معارف از زبانمعصومین علیهم‌السلام در روایات و احادیث دینی نقل شده و برخی نیز به تدریج باگسترش علم و دانش بشری کشف شده است.
بر اساس این گزارش، در این میان مناسکو اعمال حج یک مجموعه رمزآلود است که هر یک از فروع آن دارای اسرار نهفته‌ای است؛یکی از احکام حج آن است که حاجی باید در هنگام طواف جانب چپ بدنش به سمت کعبه باشد. سمت چپ قرار دادنِ کعبه یکی از واجبات طواف است که ترک عمدی یا سهوی آن موجبباطل‌شدن طواف می‌شود.
این گزارش تاکید می‌کند: عالمان علوم دینی و تجربیهر یک فلسفه و اسرار خاصی را برای آن برشمرده‌اند؛ برخی گفته‌اند: علت اینکه کعبهباید در جانب چپ طواف‌کننده باشد آن است که این حالت ناظر به این حقیقت است که فردمی‌باید با توجه به معنا و حقیقت طواف، سمت چپ بدن خویش را که نماد اعتقاد و عملکرداصحاب شمال (یسار) است، به طرف کعبه محصور و محدود کند و راه را بر بینش و روش باطلشیطان ببند.  
این گزارش می‌افزاید: از برخی احادیث استفاده می‌شود کهسمت چپ، نماد دشمنی و مخالفت با ولایت اهل بیت علیهم‌السلام محسوب می‌شود، ماننداین حدیث که که در ذیل آیه «هُمْ أَصْحابُ الْمَشْأَمَةِ» (سوره بلد، آیه 19) بیانگردیده که می‌فرماید: «الْمَشْأَمَةُ أَعْدَاءُ آلِ مُحَمَّد: اصحاب شمال، دشمنانآل محمّد علیهم‌السلام هستند» (تفسیر القمی، ج 2، ص 423) و نیز روایت شده است کهرسول خدا خطاب به نقض‌کنندگان عهد فرمودند: «أَخَذْتُمْ بَعْدِی ذَاتَ الشِّمَالِوَ ارْتَدَدْتُمْ عَلَی أَعْقَابِکمْ الْقَهْقَری: شما بعد از من به سمت چپ منحرفشده و با سیر قهقرایی، به بینش قبل از هدایت خود بازمی‌گردید.» (امالی، شیخ طوسی، ص94)
این گزارش تاکید می‌کند: برخی دیگر گفته‌اند که علت آن که سمت چپ بایدبه سمت کعبه باشد آن است که طواف ملائکه در بیت‌المعمور به سمت چپ است یا به ایندلیل است که گردش اجزای تمام اشیا و اجرام آسمانی به سمت چپ است و یا این که جهتطواف به سمتی است که قلب انسان در آن سمت است؛ چون کعبه قلب زمین است. 
بر اساس این گزارش، برخی محققان با بررسی عوامل فیزیکی علل دیگری را دراین باره طرح کرده‌اند از جمله اینکه حسین اردکانی، دکترای علم فیزیک و از شاگردانپروفسور حسابی می‌گوید: هر آنچه در شارع مقدس وجود دارد دارای مبنای علمی است بهطوری که در اعمال حج آمده است که جهت حرکت برای طواف به سمت چپ و خلاف جهتعقربه‌های ساعت باشد یا اینکه اکثر مراجع تقلید می‌گویند که بهتر است در ناحیه درخانه خدا تا مقام ابراهیم طواف انجام شود.
این گزارش می‌افزاید: تمام اینهااز نظر علم فیزیک قابل اثبات است، در نیمکره شمالی که خانه خدا واقع شده است وقتیهر ذره یا جسمی خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخد، پنج نیرو به آن وارد می‌شود که جمعاین نیروها و انرژی‌ها به سمت داخل است. در بحث طواف هم همین است، ذرات در اینجاانسان‌ها هستند و مجموع این نیروها نیز به سمت مرکز که همان خانه خداست هدایتمی‌شود.
این گزارش تاکید می‌کند: اگر در طواف، چرخش به سمت راست انجاممی‌شد در علم فیزیک آمده است که گریز از مرکز رخ می‌داد و طبق قانون فیزیک ذرات کهدر اینجا انسان‌ها هستند به سمت بیرون پرتاب می‌شدند و نیروی آنها به سمت مرکز کههمان خانه خداست هدایت نمی‌شد؛ حالا اگر خانه خدا در نیمکره جنوبی واقع می‌شد حتماًدر دین ما تأکید بر این می‌شد که باید در جهت عقربه‌های ساعت یعنی به سمت راست،طواف خانه خدا انجام شود.
بر اساس این گزارش، درباره تأکید بر طواف بین درخانه خدا و مقام ابراهیم باید گفت هر جسم متحرکی که حرکت دورانی دارد اگر شعاع کمشود، سرعت آن به طور ناخودآگاه زیادتر می‌شود و تمایل و تمرکز آن به سمت داخل ومرکز بیشتر می‌شود به همین دلیل اکثر مراجع می‌گویند که در این فاصله طواف خانه خداانجام شود چون با این تمرکز، صعود و عروج رخ می‌دهد.

 




تاریخ : یکشنبه 94/3/24 | 11:38 صبح | نویسنده : zaeer | نظرات ()